Jsme si vědomi náročnosti na psychiku dítěte při přechodu z rodinného do méně známého či zcela neznámého prostředí mateřské školy. Chceme předejít případným obtížím a usnadnit začlenění dětí do nových sociálních a materiálních podmínek.
Adaptační program spočívá v různých formách postupného přivykání. Například zkrácením počáteční docházky do mateřské školy na 1. nebo 2. hodiny denně, společným pobytem rodiče a dítěte ve třídě, možností zachování sourozeneckých a kamarádských vazeb (smíšené třídy). Další možnosti jsou velmi rozmanité a lze je dohodnou mezi rodiči a učitelkou na třídě – podle individuálních zvláštností dětí.
KDY JE ADAPTACE DÍTĚTE UKONČENA ?
Podle čeho učitelky poznají, ,,že se z dítěte stalo dítě z mateřské školy“?
Sociální integrace/přátelství
,,Když se dítě zapojuje do skupinového dění.“
,,Najde si vlastní okruh přátel.“
,,Má v mateřské škole přátele“.
Chování ve skupině
,,Když si dovede hrát se stejně starými dětmi.“
,,Dokáže si hrát a dohodnout se.“
Emocionalita
,,Chodí do mateřské školy rádo, do skupiny přichází s úsměvem a zvesela.“
,,Volný otevřený rozhovor, nenucenost, dítě se cítí dobře a vyzařuje to z něho.“
,,Smích když ho přivádějí do mateřské školy.“
,,Cítí se dobře má jistotu.“
Vlastní iniciativa
,,Samo vyjadřuje své požadavky.“
,,Přistupuje cílevědomě ke hře a ptá se ostatních dětí, zda si s ním budou hrát.“
,,Přichází s vlastními nápady.“
,,Samostatně řeší problémy.“
Akceptování pravidel skupiny
,,Akceptuje denní program a skupinová pravidla.“
,,Zná pravidla skupiny a dokáže je dodržovat, umí se jim přizpůsobit.“
,,Přijalo za své skupinová pravidla a normy.“
Tolerování přechodného odloučení od rodičů
,,Dokáže se odloučit od matky.“
,,Při opouštění matky nedělá žádné velké problémy.“
,,Odpoutání od rodičů.“
..Došlo k odloučení od rodičů.“
Vztah k učitelce
,,Dítě zná jména učitelů a dětí.“
,,Samo přichází za personálem a dětmi.“